tisdag 9 juli 2024

Bästa Sommar!

Betar traditionsenligt av årets Sommarpratarprogram i SRP1 i den ordning de släpps. På SR Play, för i realtid hinner jag sällan tajma det. Lyssnade igår på det bästa pratet hittills. I år. Nånsin? Ja det vete sjutton. Så himla bra! Dramarturgin, berättandet, musiken, den tragiska berättelsen... Så himla fint! 




som i sitt sommarprat berättar mycket närgånget som sin farfar Bengt Eklund, som jag tror de flesta av oss känner till som Tjorvens pappa i Astrid Lindgrenfilmerna om Tjorven. Efter att ha lyssnat på Sigges sommar vet vi nu också att Bengt hade en Dramatenkarriär och ett något animerat förhållande till Ingmar Bergman. Närgånget, tragiskt, kärleksfullt... lyssna och döm själv!

Jag som är en trogen lyssnare på Alex & Sigges podd, vet att Sigge i flera år riktat kritik mot Sommar i P1 och dess programchef Bibi Rödöö och ifrågasatt varför han inte varit tillfrågad att medverka. Fram tills nu då, då han inte bara gör ett sommarprat utan även ett hyllat sådant. För jag är inte ensam om att hylla det. 

Bilden ovan är ett kollage av bilder från SR.se och Sigges instagramkonto. I de hyllande kommentarerna på hans instagram hittade jag en notis om att någon varit snabb att göra en spotifylista med musiken i programmet. HÄR hittar du den. 


HÄR är programmet att lyssna på och HÄR är det i textformat.



1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Jättebra! Jag stämmer in i hyllningskören!