torsdag 11 januari 2024

Julgransplundring och julbord

 




I helgen var inte bara staycationäventyr, det var även dags att plocka undan julen. Granen som var torrare än torrast åkte ut. Men även om granen var snustorr så satt barren kvar på grenarna, ända tills jag började klä av den. 





Ordning och reda på "julbordet" med julgranspynt. (Man väljer väl att rikta kameran mot det som ser ok ut, jag lovar att övriga huset var (och är fortfarande) rörigare än rörigast. 






Älskar dessa fina glaskulor. Skulle kunna ha granen full med bara såna.






Matt, glansigt och glittrigt. Runt och taggigt.






Loppade gamla glasistappar och hemmagjord vimpel gjord på presentpapper. Den fina glasgranen i mitten är ny för i år, tillhör Loppans samling som hennes gudföräldrar fyller på varje år. Så länge hon bor hemma, hänger de i vår gran, när hon flyttar hemifrån får hon ta dem med sig. 💓

De två små fluffiga bebisänglarna köpte jag en gång för hundra år sen när Christina Schollin hade en liten butik i Gamla stan i Stockholm, där hon bara sålde änglaprylar. 






Pyntet med skridskotema hör också till Loppans samling.






Den lilla svartvita figuren härstammar från Tjeckien, inhandlad på en julresa till Prag vi gjorde för några år sen. Just nu kommer jag inte ihåg vad han heter, men det är en känd figur från et tjeckiskt barnprogram.






Om de prickiga glaskulor är favoritpynt så älskar jag även de här fyra små grisarna. Hur söta som helst när de "flyger" i toppen på granen. Fast allra högst upp i granen hamnde i år den här pappstjärnan som jag decopagedekorerat själv en gång för hundra år sen på en julpysselkväll på sonens dagis. 


Så. Nu har vi gått igenom en del av pyntet i 2023 års gran och nu kan jag scrolla tillbaka till detta inlägget om 11 månader när det är dags att klä granen igen, så vet jag vilket pynt jag hade julen 2023. 






Som Tetris... 



Inga kommentarer: