måndag 3 oktober 2022

Den beste gaven

 

15-åringens önskelista förra veckan stod en mamma-dotter-heldag i den danska huvudstaden. Hurra! Bästa presenterna ju! Som en present även till mig. 

I lördags begav vi oss. Pepp som sjutton, både hon och jag. 






Härligt att åka utomlands på under en timme. 






Vi skulle beta av Loppans danska favoritaffären och den här låg först på vår runda. 
Politikens Boghall som ligger på Rådhustorget 37.






Nej, det var ingen bok på danska hon fastnade för. Det finns en stor avdelning engelsk litteratur. 






Själv var jag väldigt sugen på den här.






Och den här kalendern. Men när jag räknade om vad böckerna skulle kosta i svenska kronor var valet lätt. Bägge mina böcker fick stanna kvar i butiken. 






En liten promenad från bokhandeln ligger Larsbjörnstraede och en av favoritvintagebutikerna, Episode. Full av ungdomar som shoppar bl a jeans och sneakers. Här kan man även fynda skinnväskor för en billig peng. 










Runt hörnet från Episode ligger Wasteland. På Studiostraede. 






Har svårt att låta bli att gräva i såna lådor... 






På Wasteland flockas också ungdomar. För att köpa jeans eller Dickiesbyxor. Det kan tänkas att det ligger ett par av de sistnämnda i Loppans påse. 






Vi fortsatte favoritrundan. På väg till lunchstället vi siktat in oss på, ligger den här superfina butiken. Notredame. Ligger tvärsöver gatan från Vor Frue Kirke (domkyrka) som också är värd ett besök, men det låt inte på vår agenda den här gången.






Så mycket fint! 






Men man måste ju äta också. Så då styrde vi kosan hit. Till Paludans Bogcafé som ligger på Fiolstraede. Tänk gärna bort den okända cafébesökaren med ryggsäck och keps som fotobombade min bild... 






Supermysigt och supergott! Mitt bästa Köpenhamnstips. 






Vi brukar hålla oss från Ströget, men var tvungna att gå igenom superfina Jorcks Passage för att ta oss till en annan av Loppans (och min) favoritaffär Söstrene Greene. Förresten, glöm inte att lyfta blicken om du går igenom passagen. Så vackert.






En supermysig shoppingdag avslutades med en sista fika innan vi hoppade på tåget på väg hem igen. Kan tänkas att pulsen gick upp lite en stund där på tåget, när vi konstaterade att vi glömt Loppans pass och ID hemma... Men vi hade tur, för det var ingen passkontroll på just vårt tåg. 


Snart åker vi tillbaka igen. Och besöker förmodligen exakt samma ställen. Fast då ser vi till att ha rätt handlingar med oss. 



Inga kommentarer: