tisdag 8 maj 2018

Pendlarvardag, marginaler och kaffefläckar


Jag tycker inte om att komma försent. 


Jag brukar (nästan) alltid komma för tidigt till en bestämd tid. Jag har alltid marginaler för eventuella hinder på vägen som kan göra mig försenad. Jag är sån som åker extremt tidigt till en flygplats till exempel. Och som (nästan) alltid står på perrongen en stund innan tåget kommer. 


Men just det där att stå perrongen och vänta på ett tåg. Ibland får jag stå och vänta, inte för att jag kommit dit för tidigt, utan för att tåget är kommer sent. 


Då är det bra att ha marginaler.




Har inte alls med inlägget att göra, men det är rätt bra att ha blommiga byxor på sig om man skulle råka spilla kaffe på dem... 



Idag hade jag en tid att hålla. Och jag ville absolut inte komma för sent. Alltså tog jag i rejält med mina marginaler. Extremt rejält. 


Så pass att det skulle funka även om jag hamnade på ett tåg som gick norrut istället för söderut. Som skulle funka även om jag hamnade på ett tåg som gick norrut och första tåg som gick söderöver från den station jag måste åka till för att komma av tåget innan det gått vansinnigt för långt norrut, gick 20 minuter senare. Och som fortfarande skulle funka när jag sittandes på detta södergående tåg och kommit halvvägs det ropas ut att tåget inte kommer stanna på min station. Och till och med funka när jag får åka ett par stationer längre söderöver och under tiden får ringa maken som får lämna sitt jobb för att plocka upp mig på tågstationen och köra mig till mitt slutmål. 


Ungefär så lång marginal.


Alltså... Pendlarvardag. Det är vad det är. 



Inga kommentarer: