söndag 13 maj 2018

Danska delikatesser och bedårande butiker



Nån kommenterade att jag visar mycket mat på instagram. Kanske det, nu visar jag en massa mat här också. 


I fredags var maken och jag lediga från jobb och tog tåget över sundet mot den danska huvudstaden.






Först funderade vi på om vi inte skulle övernatta, men alltså, det behövs ju inte. Största nöjet med att bo på hotell är ju frukosten. Och en smarrig brunch kan man ju äta även om man inte övernattat. Det finns ju hur många restauranger som helst som serverar smarriga bruncher till bra pris.






Så det blev en dagstur. Som började med brunch extra allt.







Den stod vi oss på länge. Tills vi tog en eftermiddagsfikapaus och delade en bit cheesecake. 








Nån timme senare avslutade vi vår dagstur med varsin dansk smörrebröd. 



Jag tror att jag har skrivit det förut här på bloggen, men jag skriver det igen. Ska ni till Köpenhamn, ta er bort från turiststråket Ströget. Det finns så många mysiga kvarter och gator bortom Ströget. Och gott kan man äta överallt. 


Den här gången höll vi oss kring Vesterbro. Mysiga kvarter, annorlunda butiker och inte så mycket folk. Dejligt!






Apropå butiker. Den här fastnade vi länge i. Vi shoppade ingenting, men miljön var helt underbar. 








Herrattiraljer, herrkläder och bar! Allt i ett. 












Naturligtvis fastnade jag för piffet. Böcker som inte var till salu, bara var till pynt. Eller inspiration. Jag får väl googla fram var jag kan köpa dem.






Nåt kvarter bort låg nästa butik vi fastnade för. Ser ni bänken utanför butiken?






Gjord av kasserade skateboardbrädor! Så käckt! Hrm... kanske vi skulle göra av sonens samling gamla brädor... 



Inga kommentarer: