lördag 30 september 2017

Kalasbilder, del I






Jisses vad tiden flyger fram! Inte bara veckorna - helg redan?! efterlängtad sådan men jisses vad veckan gick fort - utan även åren. I måndags fyllde som sagt familjens yngsta tio år.  Tio?? Redan?! Ni som följt den här bloggen har varit med här sen hon var drygt ett halvår gammal. Apropå det så roar jag mig ibland att bläddra bakåt i den här bloggen och minnas. Då blir man verkligen påmind om hur tiden - och åren - går.



Men nu nöjer vi oss med att blicka tillbaka en vecka, eller två och kolla på hur tioåringen firades. Håll i er, det kan bli ett långt inlägg. 







Firandet startade nån vecka innan själva födelsedagen. Med ett kompiskalas. I dubbel bemärkelse. Vi slog ihop kalaset med en klasskamrat och så bjöd vi halva klassen på ett lekland. Vilken hit! Så värt pengarna. Bara boka och ta sig dit. Allt planerat och fixat. Lek och mat och godis. Och barnen är ju så stora nu så de roar sig själv, så det var bara att vara där och vara beredd i fall någon behövde hjälp med något. Och det var i så fall bara att peka mot en toalett eller åt vilket håll en kompis sprungit förbi. 



Låt oss titta.








Förväntansfull incheckning på leklandet.








För den som läser här och kanske inte vet vad ett lekland är så syns det kanske här på bilden, bakom Loppan i piffigare glasögon (som btw var present från Leklandet till födelsedagsbarnen). Lekland är precis som ordet säger. Ett stort inomhuslekland. Med klätterställnngar, bollhav och ruschbanor. Det är bara att härja runt. Och om man bokar kalas på ett lekland så ingår det att man får ett eget rum för en timme där det dukas fram mat (korv eller hamburgare), dricka och glass. Och sen får man som sagt härja runt fritt. 








Tills det är dags att gå hem och då får man varsin godispåse. Förstår ni nu att det är sååå värt pengarna? Jag behöver inte förbereda, inte handla, inte laga mat - och framför allt - inte städa efteråt! För popcorn ingår också i menyn och ni kan ju föreställa er hur rummet såg ut när det kalasats färdigt...



Så här såg rummet ut, före kalasandet; 








Det finns olika temarum och tjejerna hade valt disco-pop-rummet.








Discobelysning och musik.









Och där på gavlarna av bordet skulle födelsedagsbarnen sitta.








På varsin tronförsedd stol.








Och efter maten och innan härjandet fick födelsedagsbarnen gå en skattjakt. 








Och nyfiken som jag är smög jag så klart efter med kameran... 








Apropå skatter...
När man haft kalas med sexton kompisar och haft full agenda under kalasandet hinner man så klart inte öppna presenter. Så det blir rena julafton när man kommer hem och äntligen får öppna.



Leklandskalas. 



Vilken hit! Innan kalaset sa jag, som hittills inte varit jätteglad för såna tillställningar, att det blir en gång och aldrig mer, men när kalaset var klart, var det nästan så jag sa att "det här får vi göra om!" 



Vad säger ni? Orkar ni kolla på fler kalasbilder? 



Jag tror jag pausar här och lägger upp resten i separat inlägg. Det är lördagförmiddag och tvättmaskinen kallar på mig. Och jag måste packa inför nästa veckas jobbresa till Polen. Men vädret är strålande så jag tror det får bli en promenad till godisaffären först. 
Det är ju Lördag! Lördag! Lördag!





(bildkälla: pinterest.com)




Förresten, apropå att tiden rusar... Värt att tänka på. 




Inga kommentarer: