söndag 21 maj 2017

Konfirmationsbuffé - recept en masse








Förra helgen firade vi som jag tidigare berättat konfirmation. Och på mottagningen efter konfirmationsakten i kyrkan bjöd vi på buffé. Tänkte att jag skulle bjuda på lite recept här på bloggen. 



Vi kör väl pedagogiskt och tydligt, bara att följa numren;







1.



En Cheese Swirl från Eridanous, hittar du i frysdisken på Lidl. Bara att ta från frysen och värma i ugnen. Var ute i god tid när du förbereder för den tar en stund i ugnen (50 min). Men är sååå god.










Den kan du bjuda på som sommarlunch tillsammans med en sallad. Med eller utan kött. Eller som här som ett alternativ på buffé. Eller som tillbehör till en grillmiddag istället för pasta, potatis eller ris.



2.



Supergott! Hittar du tomater av olika storlek, sort och färg ser det extra trevligt ut. Men den funkar precis lika bra med bara körsbärs-, eller plommontomater. Eller helt vanliga stora tomater.






3.



Paj med spenat, vitlök, gröna oliver, mozzarella och parmesan. Tror att det var på sonens dop som jag bjöd på den första gången. Lika populär då som nu, femton år senare.


Jag gillar inte spenat men jag gillar den här pajen. Min mamma gillar inte vitlök men hon gillar den här pajen.


Receptet hittar du HÄR (<-- klicka!)



4.



Marinerade kronärtskockor. Jag köpte dem på burk och så blandade jag ihop marinaden själv. Gott!






(bildkälla: ica.se)



Receptet kommer från Systrarna Eisenmans bok och du hittar det HÄR (<-- klicka!)



5.




Ytterligare ett recept från Eisenmanboken. En burk gröna oliver - med eller utan kärnor - och blanda ihop marinaden själv.






(bildkälla: pinterest.com)



Receptet hittar du HÄR (<-- klicka!)



6.



Till konfirmationen stekte jag kycklingfilén i ugnen, i vanliga fall brukar jag laga den på grillen. Blir gott vilket som. Nu var grillen upptagen av fläskfilé, så det fick bli ugnen. 


Recept? Dela kycklingfileérna på längden, gör en marinad på lika delar olivolja, sweet chilisås och kinesisk soja. Stek i ugnen 180 grader i 20 minuter eller grilla. Ingen aning hur lång tid det tar på grillen, det fixar maken...



7.





Enklaste enkla sås. Rör ihop färdigköpt röd (eller grön) pesto tillsammans med matlagningsyoghurt, lätt creme fraiche, tjock creme fraiche eller grekisk eller turkisk yoghurt. Funkar lika bra. Eller tillsammans med gräddfil. Det du föredrar eller det du har i kylen.


8.








9.




Marinera fläskfilé i lika delar olivolja och kinesisk soja. Jag brukar göra det i en plastpåse, skaka ner lite svartpeppar, lägga hel fläskfilé i och låta det marinera valfri tid. Här grillade vi (dagen före) och skar i tunna skivor och serverade kallt. Lika gott att skära i tjockare skivor och äta varmt. Eller använda samma marinad på kycklingfilé.



10.




Risoni är en pastasort som ser ut som ris. Alltid lurar man nån att tro att det är ris och inte pasta... Men gott blir det. I originalreceptet ska man ha fetaost och oliver i den här salladen. Jag skippade det eftersom jag hade både oliver och fetaost i andra rätter. Det är gott vilket som. Med eller utan.


Receptet hittar du HÄR (<-- klicka!)


11.


Skär vattenmelon i tärningar, smula fetaost (eller skär i tärningar). Blanda tillsammans med rucola.



12.


Receptet hittar du HÄR (<-- klicka!) 



Puh... det var allt.



Eller inte riktigt. Den uppmärksamme ser att det är några skålar och fat som inte fått nåt nummer på bilden ovan. Jag var ju tvungen att lägga in några barnvänliga alternativ i buffén. Köttbullar, pasta och vattenmelon. Och så en grönsallad.



Jag rekommenderar kanske inte att göra alla rätterna på en gång - jag tror inte jag gör om det - men det var himla gott och himla uppskattat. Men. Tog himla tid att förbereda. Eller nej, inte himla mycket tid, och absolut inget besvärligt och allt gick att förbereda dagen före. Men visst, det tar tid. Som all matlagning.


Men alla rätterna är sommarmat, så ni kan sprida ut dem över hela sommaren och testa, om ni känner för det.



Hoppas dock ni lyckas bättre än jag på att räkna ut hur mycket ni behöver laga av alla recepten om ni är fler än fyra (alla recept jag länkar till är till 4 port.)... Jag lagar alltid alldeles för mycket. Men men, vi hade rester och matlådor några dagar efter kalaset och det är ju aldrig fel. Slippa laga mat några dagar efter ett kalas. Och man kan ju variera sig ganska rejält när man äter rester av så här mycket blandat.



Men. Kanske, kanske blir catering när sonen tar studenten. Fast det är i och för sig fyra år tills dess, så jag hinner nog bli sugen på att laga mat igen...




1 kommentar:

Anonym sa...

Kopierade i princip hela buffén till vår sons konfirmation idag. Sååå gott och uppskattat av alla på festen!