söndag 2 april 2017

Trädgård i början av april



Men jisses, vilket väder vi fick igår! Nästan som ett aprilskämt. Sommarvärme. Vi tillbringade största delen av dagen i trädgården. 







Japp, så här galen är jag. Alla grenar från trädklippningen klipps ner i småbitar, så går det lättare ner i trädgårdstunnan. Plus att det är lite meditativt att sitta i vårsolen och klippa grenar. I have a thing about min sekatör, you know. Jag äääälskar att klippa med sekatör. Konstigt, kanske. Men sån är jag.  Fast om vi haft fler än tre träd som klipps på våren hade jag nog inte gett mig på terapiarbetet att klippa grenar. 












I övrigt såg trädgården ut så här. Som värsta sommarloppisen. Fast det var ingen loppis i trädgården igår, det var snarare så att vi förberedde för högtryckstvätt av trädäcket och då måste allt som normalt står uppe på däcket flyttas ner på gräsmattan.








Allt det här övervintrar ute på vintern. De "riktiga" sommarmöblerna har inte kommit fram ännu.
De får vänta tills däcket är tvättat och klart.








Ser både rörigt och småmysigt ut, tycker jag. Men det är nog mest för att det är ett av mina bästa vårtecken. När trädäcket tvättats och utemöblerna kommer fram och man har hela våren och sommaren framför sig. 








Den känslan. När det är gjort. Och det är ordning och reda. Lovely. Då blir man lika lugn och glad som den här trädgårdsdekorationen. 








Ifjol gav mig på hasseln rejält och naturen hämnades genom att växa tillbaka nåt alldeles enormt. Men skam den som ger sig. Igår gick jag loss ännu mer med min älskade sekatör. Nu får vi se om naturen hämnas igen. Antingen med lika extrem återväxt som ifjol eller genom att den bara lägga sig ner och dör. 



Vilket som är ok. Jag har hatkärlek till den. Tycker om den, men tycker att den tar för mycket plats och för mycket ljus och sol. Så jag tänker att jag håller den i schack så mycket det går, och skulle den dö på kuppen så må det vara hänt. Och växer den tillbaka, ja då får jag väl användning för sekatören igen. Win win, liksom.








Men idag står det som sagt högtrycksbehandling av de här plankorna på agendan. För maken. Jag tänker roa mig med nåt annat. Också med trädgårdstema. Återkommer med mer om det. Passar kalas att göra inomhus när det som i dag småregnar lite. Och trädgården är ockuperad av make med högtryckstvättsåbäke.



Förresten så återkommer jag även med nåt annat som vi roade oss med igår. När solen sken, det var varmt och vi behövde peppa oss inför trädgårdsarbetet. Men jag återkommer. Kanske nån som såg lite glimtar igår på instagram.




Inga kommentarer: