söndag 15 maj 2016

Man kanske skulle köpt säsongskort...


Jisses vad veckorna rusar. Igår var det en vecka sen vi var i Köpenhamn och jag har inte hunnit lägga upp bilderna än från vår magiska kväll på Tivoli än.

De kommer här i ett bildregn.




 Förra gången vi var på Tivoli sa jag nej till spunnet socker (varför då?? det hör ju liksom till!). Den här gången hade jag lovat att bjuda på det. Så det var så klart vårt första mål när vi kom in genom grindarna.





Jisses, var sockermolnet extra stort eller är Loppan liten? 






 Och ja, jag smakade och det smakade faktiskt mindre sött än jag mindes det. Fast så åt jag ju inte ett helt moln själv...




Men det gjorde Loppan. Och efteråt såg hon ut så här. 
Klistrigare än klistrigast. 





Vad är väl en högsommarvarm försommarkväll på Tivoli utan det här? 




Och att prova lyckan på ett chokladhjul? 




Och när jag stod där och fotograferade brickan jag valt och väntade på att hjulet skulle snurra färdigt, kunde jag väl aldrig tro...




att jag skulle vinna! Högsta vinsten! På första försöket. 




Vilken lycka!





Och lycka att hitta Tivolis wifi när man behövde instagramma pausa lite. Jag var ju tvungen att instagramma bilden hem till sonen, som är den som i vanliga fall alltid vinner på lotterier och chokladhjul. 

Men om man får sån tur, så ger det så klart mersmak. 


 


Ni vet de där maskinerna med griparm som ska plocka upp ett gosedjur och som är helt hopplösa att vinna i?




Jodå, visst gick det att vinna även där! 




Choklad och gosedjur. Men vinsterna skulle bli fler.




Gissa om makens lycka när han vann favoriten Bassett´s vingummi. Enligt originalreceptet! 




Och lite mer än hundra kronor senare såg vinsthögen ut så här! Galet, eller hur? Ganska bra utdelning på pengarna, eller hur? Har nog aldrig hänt oss förr. 




Men nåt som hänt förr, för cirka fyrtio år sen, var det här som Loppan gjorde. 




Fiskade ankor, precis som jag gjorde  - och älskade - när jag var liten. Tänk att så mycket är sig likt, där inne på Tivoli. Älskar att barnen är lika glada över det som man själv var när man var liten. 

Men karuseller då, undrar ni kanske?




Ja nu när storebror inte var med eftersom han roade sig på annat håll med skejtboardåkande, så blev det inte så värst mycket karusellåkande. 

En karusell åkte vi alla tre. 




Eller karusell, kanske man inte kan kalla det.




Det var snarare ett tåg.




Ett sånt här rart litet tåg som körde en sväng runt i parken. Ganska mysigt. Och alldeles lagom äventyrligt för mig... 







Den här hoppade jag över.




Men den här maten är jag såååå glad att jag inte hoppade över. Vi gick länge runt och kollade in restaurangutbudet på Tivoli, men beslöt oss till slut att istället för gå på restaurang äta nåt mer "plockigt". Loppan valde korv och vi valde det som syns på bilden. Alldeles alldeles ljuvligt god fish and chips. Den godaste jag ätit. Toppar även de engelska varianter jag ätit. Sååå gott. 




Och såååå nöjda, mätta och belåtna var vi när vi så småningom lämnade Tivolit, fullastade med vinster. 


Längtar redan tillbaka...

Vi kanske skulle köpt ett säsongskort istället för engångsbiljett... 



Inga kommentarer: