lördag 28 november 2015

Julstädning och julpyssel


Jag är uppväxt med julstädning. Min mormor städade hela huset från golv till tak, väggar och dörrar inkluderade i jultid. Det skulle liksom städas rejält i juletid.

Lite galet kan kanske tyckas, men faktiskt, jag förstår och jag håller med. Och jag har gjort nåt liknade idag. Eller påbörjat liknande städning idag för jag har några fler kvadratmeter hem än hon haft, så det tar tid. 

Ja jisses, idag har det alltså julstädats i det här huset. Inte bara för att det var välbehövligt utan jag får alltid ett ryck så här i adventstid att jag måste städa och röja rejält, annars vägrar jag ta in julpynt och julklappar i huset. 




Och medan maken och jag röjde och skrubbade och dammade och höll på så passade Loppan på att julpyssla. 












Vad hon pysslade? En julslinga, eller vad det nu heter, en massa filtfigurer på rad, från ett pysselpaket jag hittat på Netto. 




Djup koncentration.


 





Japp. Så har vi startat. Både julstädningen och julpysslandet. 


Inga kommentarer: