måndag 26 augusti 2013

Summer snow och fårklippning i trädgården

För några år sen planterade vi en indisk skogsklematis vid vår pergola. Jag läste inte på särskilt mycket om den, utan köpte på rekommendation på plantskolan. Nu, några år senare, önskar jag att jag läst på om växten. Jisses, plötsligt förstår jag varför den kallas Summer Snow. Det är fullkomlig snöstorm i trädgården av små vita blomblad! Den blommade fantastiskt fin tidigare i somras, men nu är den inte rolig. För inte nog med att det snöar vita blad, nu har den börjat fälla vitt fluff! Trädäcket under pergolan är fullt med smått vitt fluff som letar sig in överallt. Det ser ut som om små luddiga får har blivit klippta i vår trädgård, för överallt ligger det högar av fluffludd. Och inte är det kul att sitta och äta med vitt fluffludd farandes omkring sig.

Nej. Indisk skogsklematis rekommenderar jag inte. Till våren kommer vi klippa ner den och gräva upp den.




Så här såg den ut innan den översållades av vita blommor och innan vår trädgård befann sig i sommarsnöstorm. Det är med sorg i hjärtat jag konstaterar att den ska bort. 


Inga kommentarer: