fredag 14 juni 2013

Skolavslutning och tio meter tårtbuffé



Inte varje dag man står i köket sju på morgonen och vispar grädde och dekorerar en tårta. Men i morse gjorde jag det. För det var tårtbuffé på sonens skolavslutning.

Men jag kan lova att köket inte var nån snygg syn i eftermiddags när vi kom hem. Efter att ha lämnat frukostdisk, gräddvisp, skålar etc etc framme, för naturligtvis blev det liiite stressigt på slutet att komma iväg.




Men tackålov så kom vi ihåg att få med oss klassens sommarpresent till fröken.

En av anledningarna till att det blev lite stressigt på slutet var att någon i familjen fick akut panik i garderoben. Och nej, det var inte sonen. Jag hade ju - optimistisk som jag är - planerat för en skolavslutning i sol, men nej, vi vaknade till värsta ösregnet. Så jag stod i valet och kvalet. Skulle jag ha skor eller gummistövlar till min klänning? Jag valde bägge. Inte samtidigt, men jag åkte iväg i ena varianten och bytte halvvägs genom dagen till andra.




Men iväg kom vi. Jag och sonen, som nu bara fattas några få centimetrar till att vara lika lång som sin mor. Jag funderar allvarligt på att börja använda skor med lite högre klack...




Väl framme lämpade vi av tårtan på det tio meter långa (!) buffébordet. Det kom fler och fler tårtor. Och bullar och kakor. Årskurs F till 9, det blir en del. Och bara vår klass hade som sagt bidragit med sju tårtor.




Den här hade en speciell hälsning. Trevligt.




Alltså. Kolla! Det går inte att ta in, hur mycket bakverk det är på den här bilden. Meter efter meter. Och har ändå inte alla lastat av sina bakverk än.

Fast innan vi kastade oss över delikatesserna (ja, efteråt såg det nästan ut som om vi bokstavligen kastat oss över det...) så var det avslutning med tal av rektorn och skönsång. Alltså, den här skolan. Häromdagen kom det ett mail från rektorn som uppmanade till vattenkrig. Och vad berättar samma rektor i sitt sommaravslutningstal? Jo, han uppmanar barnen att ta med vattenpistoler första skoldagen i augusti, så de kan hämnas på Fröken Maggan (Loppans blivande fröken, btw) eftersom hon "krigade ojust" och använde en vattenslang. Underbart, eller hur?




Eftersom det här är en skola med fokus på sång, musik, dans och skapande, så var det fantastisk skönsång vi fick höra. Den blomstertid i stämmor går inte av för hackor. Sjungen av barn 6 till 11 år gamla. Inte ett öga var torrt. Inte mina i alla fall.  





Och så var det så klart samling i klassrummet och summering av året som gått och avtackning och kramkalas.





Och medan alla frossade i bakverk stod klassrummet tomt, förutom en tavla full av sommarhälsningar.




När tårtan tårtorna var uppätna var skoldagen slut och sommarlovet började. Som traditionen bjuder i den här familjen åkte sonen och jag till stan och "gjorde stan" his way. I år blev det besök i en amerikansk mataffär, en engelsk mataffär  (ja faktiskt, på sonens önskan), Panduro Hobby och Stadium. Japp. Åsså kinabuffé på det. Eftersom temat för dagen tydligen stavades buffé.



Apropå stavning. Jag som är värsta ordpolisen i vanliga fall och har väääääldigt svårt för särskrivning, eller ska jag skriva sär skrivning, bara älskade den här avstavningen. Medveten eller omedveten, snygg var den i alla fall. Och sann.

Förresten, vi gillar ju framförhållning i den här familjen. Vi avslutade terminen med att shoppa ny skolväska inför hösten. Varför vänta till skolstart, liksom? När man lika gärna kan shoppa en nu, till reapris dessutom.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt öga är allt annat än torrt. En sådan skolavslutning önskar jag alla barn (och föräldrar) kunde ha. Fantastiskt! Thanks for sharing :-) /M

smile sa...

Ja den toppade nog alla skolavslutningar hittills. På så många plan.

:-)