torsdag 29 september 2011

Omvänd psykologi


Inte helt lätt att få en prinsessa att ta byxor på sig. Inte ens när det är utedag eller Mulleutflykt på dagis. Imorse var det dags för utedag och jag plockade fram ett par jeans. Lite gruffande men det gick. Jag hade själv jeans på mig, vet inte om det underlättade.

Men så i dörren precis när vi skulle ge oss iväg, säger storebror till henne; "Du har ju killjeans på dig!"

Inte riktigt läge för prinsessbryt just då, så jag tog ett djupt andetag och var beredd på värsta utbrottet om att hon hellre ville ha klänning på sig. För killjeans kan man ju inte ha! Om man är självutnämnd prinsessa.

Men si reaktionen blev helt annorlunda. Hon försvarade sina byxor! "Nej, det är inga killjeans! Det är mina! Det är tjejjeans!" Minen var ganska stolt när hon gick iväg. Hennes. Min var mer förvånad. Och lättad.

(Bild från carmöbel)

Inga kommentarer: