torsdag 29 september 2011

Award och lista

Fick en award av fina Anna med bloggen Livet enligt Brallisen och Blixten. Tack snälla. Här är min lista. 


1. Varför började du blogga? 

Tror att den första bloggen jag upptäckte var Sigrid och hennes klänningar. Det var fascinerande att någon fotograferade sig själv och sina kläder varje dag. (Jag är fortfarande fascinerad över det. Men mest över hur de lyckas få till bilderna). 

Sen upptäckte jag några inredningsbloggar och läste om shabby chic hem tills jag fick krupp på strutar och änglar och tidningspappersinvirade stearinljus. Men så upptäckte jag bloggar som skrev roligt om vardagsliv och fastnade. Var mammaledig med min lilla Loppa och tänkte testa att göra en blogg själv. 

Trodde att jag skulle tappa intresset ganska fort men i mars nästa år är det fyra år jag började. Helt otroligt! Jag har helt enkelt blivit beroende och tänker konstant på lämpliga inlägg. Insett att jag främst skriver för mig själv, som ett slags dagbok, men visst är det superkul att andra läser (och kommenterar ibland). Men först och främst är det min dagbok. Jag tankar av dagen, reflektioner, idéer och inspiration. Och jag kan vara supernöjd när jag får till en snärtig slutkläm eller rubrik. :-) 


2. Vilka bloggar följer du? 

Oj, jag är väldigt ombytlig och kan hitta en favorit som jag efter ett tag tröttnar på. Därför har jag medvetet ingen favoritlista på min blogg. Mina absoluta favoriter är de som skriver kort, kärnfullt och roligt. Om sånt som jag kan relatera till. Vardagsliv. Eller bloggar som inspirerar mig. Med kläder, inredning eller trädgård. Bloggar med för mycket reklam (blippande i texten eller insmugit i inlägg) tröttnar jag fort på. Och bloggar som verkar för tillrättalagda. Som visar rätt saker baraföratt. 


3. Vilka favoritfärger har du? 

Inredningsmässigt: vitt och grått. Och lite lite lite svart. Klädmässigt: försöker klämma in lite mer färg, men det är inte helt lätt. På sommaren kan det bli lite mer färgglatt. På vintern gillar jag brunt. Och grått. Och svart. Och rött. Blommor: vitt! vitt! vitt! Och lavendelblått. Just nu har jag a thing for orange. Det förvånar till och med mig själv. 


4. Vilka favoritfilmer har du? 

 Min absoluta favoritfilm som jag sett hundra gånger är Somethings gotta give med Jack Nicholson och Diane Keaton. Jag njuter av den fantastiska inredningen. Ack att få bo i ett sånt hus... 


5. Vilket land drömmer du om att besöka? 

Italien! Jag. Vill. Till. Italien. Och till New York. Sen längtar jag alltid tillbaka till Paris och varsomhelst i Frankrike. Har varit en del i Asien med jobb och skulle jättegärna åka dit igen (Kina, Malaysia, Singapore, Kuala Lumpur) med familjen. Fast en tur till Danmark är heller aldrig fel. 

 Hrm...nu är det meningen att jag ska skicka den här vidare, men jag gör som jag brukar i såna här sammanhang - skickar det rakt ut i cyberrymden. Alla som känner sig manade (de bloggar som antingen får kommentarer från mig eller som hittar mig i sin statistiklista. För ja, vissa bloggar kommenterar jag, andra läser jag bara. Vet inte riktigt varför).


Inga kommentarer: