torsdag 24 februari 2011

Inspiration och nostalgi

Åh, vad jag gillar det här! Älskar skorna och har både svarta och bruna i min garderob.
Byxorna får mig att tänka på ett par rosa byxor som jag sydde på Syslöjden (som det hette på den tiden) på mellanstadiet. Jag var så lycklig. Det fanns tyger på skolan och det var väl tänkt att man skulle sy av dem. Bebiskläder, lapptäcken och sånt. Tråkiga mönstrade tyger. Men min syslöjdsfröken var en modern kvinna med en dotter i vår ålder och hon tipsade om mönster på kläder till oss själva och uppmuntrade oss att köpa egna tyger - om våra föräldrar tillät det.
Har så starka minnen av mina fina rosa byxor. Jag var lycklig över att ha sytt dem och lycklig över färgen. Och lycklig när jag gick ut ur tygaffären med tyget prydligt hopvikt och paketerat i fint omslagspapper. För så gjorde man i tygaffären när jag var liten. På artonhundratalet.
Idag finns varken byxorna eller tygaffären kvar. Jag tror jag måste köpa ett par såna här byxor! Baraföratt. Finns på Gina Tricot, där jag lånat bilden.

1 kommentar:

Anna sa...

älskar verkligen skorna!
vart har du köpt dina??