söndag 18 februari 2024

Ingen sover

I somras när vi var i Italien hände det två morgnar att jag satt ensam med morgonkaffet i trädgården och fick rysningar. Rysningar? Av vaddå? Jo, av att det plötsligt hördes ljud från ett närliggande buskage. Det HÄR ljudet. Det var så klart inte Pavarotti som hängde i buskarna, men det var någon som sjöng som honom! Seriöst! Det var helt overkligt magiskt. En karl som cyklade förbi sjungandes Nessun dorma. 

Sen dess ligger Nessun dorma mig extra varmt om hjärtat. För evigt förknippat med det älskade huset i Lucca i Italien.

När grannstadens opera för ett tag sen hade premiär på Puccinis opera Turandot där Nessun dorma ingår ville jag så klart inte missa det. Fast jisses vad biljetterna sålde slut snabbt! Men så häromdagen fick jag tips att det fanns en tillgänglig biljett dagen efter. Självklart slog jag till! 



Alltså...hur magiskt? HÄR är ett klipp från slutscenen som också var magisk. Klippet är inte från Malmöföreställningen, men alltså... Gåshud deluxe. Att sitta i fullsatt operasalong och omslutas av detta. (1:04 min in i klippet: 💗💗💗) Maaagiskt! Jag lovar, tio minuter in i föreställningen och du tänker inte på att det är en Opera du tittar på. Om man nu skulle ha förutfattade meningar och problem med operor... 

Förresten så pratade jag i pausen med en kvinna som berättade att hon försökt få med sin syster, men att systern inte gillade opera. Den enda opera hon gillade var Phantom of the opera. :-D 





Ingen sover? Jag erkänner att jag var lite rädd att jag skulle sitta och somna, men det var absolut ingen risk. Fast det är inte därför jag valt ingen sover som rubrik på detta inlägg. Nessun dorma betyder ingen sover på italienska. 


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

Magiskt!

Anonym sa...

Kan inte bli med magiskt än som du beskriver det. En känsla som går under skinnet, in i hjärtat. Där och då glömmer man tid och rum. /M