torsdag 23 november 2023

Julmarknad, blå himmel och efterlängtade potatisar

 




I lördags utlovades sol och vi ville passa på att komma ut och tanka D-vitamin. Jag hade ett önskemål. Eller snarare två. Jag ville fika sjuttiotalsfika och jag ville hit. Till värsta bästa inspirationsstället.









Det var så pass soligt att det var svårt att fota utan att bilderna blev lite felexponerade. Det var så pass mycket folk att det var svårt att röra sig inne i butiken, så det fick bli mest utomhusinspiration. Den här gången. Jag åker gärna dit igen.






Det här blev kanske inte så piffigt på bild, men det var himla käckt live. Måste bara fundera ut vilket fönster hemma hos oss som hade passat för sånt här piff. Förmodligen inget...







Men det här tänker jag låta mig inspireras av. Göra nåt liknande i vår trädgård.






Det här kanske har nåt med det HÄR att göra. 







En massa fint. Gillar att det är enkelt och liksom opiffat. Piffat men opiffat. 








Älskar att julgranarna är för höga. 





Haha, man kanske skulle sparat förra årets julgran. Eller ta in en redan nu, så kan man hänga upp den här lagom till julafton... hehe...









Hrm... skulle man kunna tillverka själv...


Älskar det här stället och all inspiration det ger, men tyvärr lyckas vi alltid ta oss dit när det är galet mycket folk. Hade gärna stannat längre och utforskat butiken också, men det får som sagt bli en annan gång. 

Vi begav oss vidare. Till en annan julmarknad vi råkade se på vägen därifrån.










 

Lite mer traditionell julmarknad än den första. 







Men en massa gott! Finfint förpackat. Vi slog till på fikonmarmelad och några olika glöggsorter.








Kärlek på flaska nöjde jag mig med att beundra.






Men den här suuuuupersmarriga lussebullen slank ner. På stående fot. Inte ens jul än, men jag tror att den bullen var julen 2023 års godaste lussebulle. Så himla god. Blir svår att överträffa. 


Efter ha moffat i sig socker smör och saffran kände vi ett behov av att röra på oss. Och njuta av det fantastiska vädret. Kallt och soligt.






Det fick bli en promenad i hamnen i Råå.










Alltså vilket käckt namn på en segelbåt! 

Se gla ut 







En supermysig utflykt med julmarknad, julinspiration och promenad i underbart väder avslutades med en foccaccia och lite kortspel på ett favoritfik i Höganäs. Ser ni solen? ljuvligt!






Kunde så klart inte motstå sjuttiotalsfikan som hade stått på min önskelista. En potatisbakelse.


Jul 2023. Jag börjar känna mig redo för den.



1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Vilket fint utflyktsmål! Saffransbullen ser ljuvlig ut!
SÅ fint i båthamnen också. Jag älskar roliga namn på båtar. :-)