lördag 5 augusti 2023

💚 Pistage och körsbĂ€r 💚

Jag har tvĂ„ smaker som jag förknippar med Italien och det Ă€r pistage och amerenakörsbĂ€r. Hela vintern lĂ€ngtade jag efter att fĂ„ Ă€ta italiensk glass (gelato) i smakerna pistage och körsbĂ€r. Jag som sĂ€llan Ă€ter glass hemma, men italienska gelato pĂ„ plats Ă€r nĂ„nting helt annat. 






Salute! 
Italiensk glass-skĂ„l. Ett mĂ„ste! 






Förresten sÄ testade jag att göra egen yoghurtglass hemma i köket. Stick en sked i locket pÄ en liten yoghurtförpackning och stÀll in den i frysen. Sen Àter man den som en glasspinne. Glömde att ta bild sÄ ni fÄr förestÀlla er sjÀlv. Gott, fast inte som riktig gelato.






Jag Ă€r inte alls Ă€ventyrlig nĂ€r det gĂ€ller gelato. Det finns massor av smaker att vĂ€lja mellan, men det blir alltid pistage och körsbĂ€r. 


ApropÄ pistage. Herrejisses sÄ mycket livsmedel det finns med pistagesmak!






Ett litet urval. 
Fast det allra godaste jag Ät i pistagevÀg var det hÀr:






En donout full av pistagekrĂ€m! 
Att jag inte dog! Det var himmelskt gott! Och nyttigt. För sjÀlen.



Inga kommentarer: