onsdag 1 juni 2022

Puls- och ögonbrynshöjande krigsdrama med kända ansikten

 



How´re you doing? Hehe... 

Är Colin Firth med i en film så tittar jag. Nu har jag tittat igen. På Operation Mincemeat som just nu går på bio.  

En brittisk krigsdramafilm som bygger på en sann historia om en spionkupp från andra världskriget. Planen går ut på att de allierade låter ett lik flyta iland på den spanska kusten, med hemliga, men falska dokument i sin portfölj för att lura tyskarna att tro att de allierade tänker anfall Grekland och inte Sicilien. 

Colin Firth har en av huvudrollerna, och som sagt, vad han än spelar så går min puls upp lite. Men mina ögonbryn gick upp lite av att se Matthew Macfadyen, som vi känner igen som en av de tafattaste rollkaraktärerna i Succession. Jag hade lite svårt att inte se honom som just den karaktären. Men filmen innehöll fler kända ansikten, som är för mig starkt förknippade med tidigare roller. Penelope Wilton, som vi sett i Downtown Abbey och Paul Ritter som jag först såg i Friday Night Dinner och sen hade svårt att se i Chernobyl. Lite jobbigt, det där när en skådespelare blir så förknippad med en viss karaktär eller vissa karaktärsdrag...

Filmen som helhet? Den bygger på en sann historia och tur för mig som inte är helt insatt i all krigshistoria och jag därför inte kände till hur det skulle sluta. Men trots viss spänning och trots pulshöjande skådespelare så var första timmen ganska seg. Men visst, den är sevärd. Om man som jag gillar Colin Firth. Förresten så var det nån scen i filmen som fick mig att tänka på den första Bridget Jonesfilmen. Colin är alltid Colin. Liksom.



Inga kommentarer: