onsdag 2 september 2020

Kantareller i september





Häromdagen hittade jag ett recept som såg så himla gott ut på bild att jag var bara tvungen att testa det. Järpar med kantarell- och cognacssås. Men alltså, ordet kantarell gjorde väl också sitt till. Alla recept som innehåller kantareller är garanterat en hit. Det kan inte bli fel om man har kantareller i en maträtt. Men om vi nu ändå är inne på ord så tycker jag att ordet järpar låter så där gott... Men det var såå gott! Nåt av det godaste jag ätit på länge. 



Perfekt septembermat. 



Receptet hittade jag HÄR.



4 port. 


Oxfärsjärpar


600 g nötfärs
1 riven gul lök
1 dl grädde (jag använder matlagningsgrädde)
2 1/2 msk skorpmjöl
1 ägg
1/2 soja (jag använder kinesisk soja)
2 msk fryst persilja
1 msk kalvfond
salt, svartpeppar
smör att steka i



Gör så här:


1.

Blanda samman ägg, grädde och skorpmjöl tills det blir en jämn smet. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt det stå ca 10 minuter. Vill du kan prova steka en liten biten av färsen. Forma till en liten boll och platta till. Stek och smaka. Vill du ha mer salt/peppar eller något annat. 


2.

Forma färsen till järpar och stek. Lägg ner i en ugnssäker form. Sätt ugnen på 225 grader.



Kantarell- och cognacssås


3 dl grädde (jag använder matlagningsgrädde)
1 burk Skånemejerier creme fraiche kantarell & cognac 
1 msk soja (jag använder kinesisk soja)
1 msk kalvfond
lite vatten



Gör så här:


3.

Vispa ur pannan som du stekte järparna i med lite vatten. Sila och häll ner i pannan igen. Tillsätt resten av ingredienserna. Koka upp och låt såsen koka en liten stund. 


4.

Häll såsen över järparna och sätt in i ugnen ca 8-10 minuter. Jag hade mina inne i 20 minuter, jag tog ut efter 10 minuter och delade en för att se om de var genomstekta. De behövde totalt ca 20 minuter, men det beror på hur stora du gör dem. Och hur genomstekta de blir när du steker dem på järnet. 



Under tiden jäparna tillagades i ugnen kokte jag färskpotatis och stekte kantareller. Kantarellerna strödde jag över järparna vid servering. Och så strödde jag lite finhackad persilja över. Rårörda lingon gott till. 






Så här såg min variant ut. Smarrigt! 




Inga kommentarer: