lördag 24 november 2018

Varde ljus! Och sånt.






Exakt en månad till julafton och en vecka till advent. Igår kom all utebelysning upp. Maken, som jag befarar börjar bli en sån där tokig julbelysningsfantast som inte kan få nog med utebelysning, började inventera belysning redan förra helgen. Galet tidigt, ovanligt tidigt, tyckte jag, men när vi konstaterade att hälften av slingorna inte längre funkade, var jag glad att han var ute i god tid. 


Men vad är det med utebelysningar? Och adventsljusstakar. Hur kommer det sig att det är nästan likadant varje år? Man stoppar undan väl fungerande belysning i januari och när man plockar fram dem i slutet av november har en del blivit trasiga. Märkligt.


Nåja, nu är det ljust. Så pass. Nu återstår att inventera adventsljusstakar och stjärnor under veckan. För i år satsar vi alltså på att vara ute i god tid inför advent.






Och när det är advent måste man ju ha en krans på ytterdörren.













Jag är inte så glad i de färdigdekorerade man kan köpa utanför matbutiker och på marknader och sånt. Jag vill ha det enkelt. Ett enkelt band. Eller snöre. 



 



Apropå enkelt, så gillar jag jättemycket det här granen. Eh... om man nu kan kalla det gran. Ingen aning vad det är för växt, jag kallar det en dansk gran. Himla käck och himla dyr. Och ingen mer än jag i familjen tycker den är särskilt piffig.






Apropå piffigt så tror jag nog att Ernst hade gillat det här. Två granruskor på dubbeldörrar. Jättefint, men passar nog bättre på en annan typ av hus än vårt. Dessutom har vi inga dubbeldörrar. Men om, så skulle jag kunna tänka mig nåt sånt här. 



Fortsättning följer. Jag har ju en vecka på mig att fundera. 


(bildkälla: pinterest.com)



Inga kommentarer: