torsdag 7 juli 2016

Let´s talk about time






Semester. Och en semestertradition har blivit att ta upp det här ämnet. Jag tror jag måste börja jobba på det, för familjen kommer aldrig ändra sig. Jag får nog jobba på att ändra mig själv.



Vaddå? undrar ni.



Jo. Jag älskar semesterkänslan när man inte har koll på vare sig vilken dag det är eller vad klockan är. Men. Jag har tre familjemedlemmar som är helt besatta i att konstant berätta för mig vad klockan är, vilken veckodag det är och hur många dagar vi varit lediga och hur många dagar det är kvar att vara ledig på. 



So what? tänker ni. Bra att de har koll.



Jamen absolut. Men vad gör det med mig? Jo, det gör att min projektledarsjäl börjar räkna ner. Typ; ok, klockan är ett. Jisses är den redan ett?! Då har halva dagen redan gått. Och har halva dagen gått så börjar jag automatiskt räkna hur många dagar det är kvar, nedbrutet till timmar, vakna timmar, sovtimmar etc. Eller ett annat exempel, om vi är bortresta och någon berättar vilken dag det är. Det räcker för att min projektledarsjäl ska börja räkna ner. Ok, det är tisdag, vi kom på måndagen och vi åka hem på söndag, då har vi fyra dagar kvar. Bara fyra dagar! Jisses... 



Galet, jag vet. Förmodligen är min irritation och stress mer galen än familjens besatthet i att alltid vilja veta vad klockan är och vilken dag det är och hur många dagar eller timmar det är kvar till nåt. 



Låt mig ta ytterligare ett exempel. En ledig dag. Vi stiger upp, äter frukost och sysselsätter oss med nåt. När jag börjar känna att magen kurrar för lunch och jag frågar familjen om de är hungriga och jag får följande fråga till svar "Vad är klockan?" 


Men hallå?! Spelar det nån roll vad klockan är? Är du mer hungrig om klockan är ett eller tolv? Är man hungrig är man hungrig. Och är man ledig och inte har några tider att passa, varför bry sig om vad klockan är? 



Jag förstår inte. Jo, jag förstår varför jag reagerar. Jag jobbar till vardags i projekt. Jag har stenkoll på vilken vecka det är, vilken dag det är och jag jobbar hela tiden med att räkna baklänges. Om jag ska vara färdig med nånting måndag v.32 så börjar jag automatiskt att räkna ut hur många dagar det är tills dess, så jag vet hur mycket tid jag har på mig att göra min utrullningsplan, utbildningsmaterial eller vad det nu är jag gör på jobb. 



På jobb. När jag är ledig VILL jag INTE ha koll. 



Tror ni att jag berättat för familjen? Ja, det kan ni tro. Om och om igen. År ut och år in. Tror ni det hjälper? Knappast. 



Familjens åttaåring är nog värst. Hon annonserar konstant vad klockan är och vilken dag det är och hur många dagar det är kvar av sommarlovet, och till hennes födelsedag, julafton etc. 



Har jag månne närt en blivande projektledare vid min barm...?










Inga kommentarer: