söndag 22 juni 2014

Midsommarfirat

Tillbaka hemma igen efter en långhelg i skärgården där vi firat midsommar. 10 barn och 15 vuxna. Sol fram till klockan tre midsommardag. Mat en masse. Dans och blommor och bad. Alla ingredienser som hör till ett rejält midsommarfirande. Kanske inte konstigt att vi är helt slut och dödströtta nu när vi är hemma igen. 

Men jag ler när jag sorterar korten och här kommer ett första axplock från vår midsommarhelg.
Håll till godo.




Inte särskilt lovande väder när vi åkte hemifrån på torsdagseftermiddagen. Men ganska väntat, för visst är det väl så när det är midsommar. Man måste nästan räkna med att det blir sämre väder.




Men kolla  vilket väder vi vaknade till på midsommaraftons morgon! Strålande sol.

Och dagen började med bad och förberedelser. Badbilderna sparar jag till ett separat inlägg.




Vad vore väl en midsommarafton utan jordgubbar?




Och egenhändigt gjorda blomsterkransar. Några i sällskapet - inte jag, tyvärr - hade varit så förutseende att de köpt med sig midsommarblommor så de kunde göra fina kransar med traditionella blommor.

Men som synes körde jag på den mer vildvuxna varianten. 




Det här var ungefär vad vi kunde skrapa ihop i dikeskanterna, Loppan och jag.




Och så här fint blev det. 
Ja vi fuskade lite. Den som är uppmärksam ser nog att det smugit sig in lite köpeblommor i kransen. 
Tack vare generösa vänner.




Det var som sagt fint väder så vi behövde inte duka inomhus. Jo faten med mat eftersom det nog varit alldeles för varmt för ägg och sill och andra gottigheter att stå ute i solen. 




Så de fick stå inomhus. Och Loppan övervakade att allt som skulle vara där var där.
Tror nog att hon mest bevakade att Brantevikssillen kom på plats, för det är hennes favorit. Jo, faktiskt!







Alltså hur gott är inte detta?




Så gott att det får bli ytterligare en bild på min tallrik.




Det här hoppar jag över, men jag förstår att det finns de som tycker att det hör till.




Förresten så hade vi lite musikunderhållning i vårt förberedelsearbete.
Tror det var Idas sommarvisa som framfördes just här.




Och mer underhållning skulle det bli.
För efter sillunchen bar det iväg till festplatsen.

På bilden ser ni stommen till det som så småningom - med vår hjälp - blev det här:




Årets midsommarstång!
Lite molnigt just då, men inte en droppe regn.




Och så dansades det.




Fast hon som längtat mest efter att få dansa kring midsommarstången blev just då väldigt trött så vi satte oss på en filt bredvid istället och hjälpte till med sången.

  


Sen gick vi hem igen.






Hängde av kransen




och frossade i jordgubbstårta.




För att bara några timmar senare frossa i det här.
Inte klokt vad man äter. 
Och vilka mängder det blir, med 25 pers till bordet.


Kvällen fortsatte inomhus och avslutades med en promenad till stranden för att möta solnedgången. Men då hade både jag, min kamera och Loppan redan dragit oss tillbaka till vår stuga, så därifrån finns inga bilder.

Men från resten av midsommarhelgen finns det gott om bilder. De återkommer jag med. Nu måste jag lämna datorn och ta hand om packningen som står i hallen. 

Midsommarafton 2014.
Vi hade i alla fall tur med vädret.  


Inga kommentarer: