måndag 18 april 2022

Breakfasts in Berlin

 


Vi fortsätter med vykort från Berlin. Detta har matfokus. Huvudsakligen frukostfokus. Tokig rubrik, jag vet, varför skriver jag på engelska när det handlar om Tyskland? Kanske för att Frühstück in Berlin inte låter lika bra som det allitterativa Breakfast in Berlin... Asch, vi struntar i det och kastar oss rakt in i lite bilder. Håll i dig. Hoppas du inte är hungrig när du läser detta, för du blir garanterad sugen. 




Mitt absoluta bästa Berlintips kopplat till mat är att boka hotellrum utan frukost och istället ge dig ut på stan och äta! Nu håller vi oss alltid, som jag tidigare berättat, på östsidan, så jag vet inte om mitt tips funkar över hela Berlin, men i alla fall i de östra delarna finns det massor av mysiga caféer som serverar frukost/brunch fram till kl 16:00 varje dag. Oerhört prisvärda sådana. Jag räknade ut att våra frukostar, som var mer än frikostiga, kostade hälften av vad hotellfrukosten skulle ha kostat. Nu kanske den var alldeles fantastisk på hotellet, vad vet jag, men det bryr jag mig inte om, för det är sååå mysigt att äta på café istället! Framför allt om man hittar så mysiga ställen som vi gjorde. 





Vi hade googlat i förväg och hittat en handfull ställen som lät mysiga och med frestande menyer. Men det första stället vi besökte, Homemade, som ligger på Simon-Dach strasse i Friedrichshain, hade så spännande meny och supergod mat att vi gick dit tre dagar på rad... Fjärde och sista frukosten åt vi på Good Morning Monday, som ligger på Falckensteinstrasse i Kreuzberg. Hade vi haft fler dagar på oss, hade vi absolut gått dit fler gånger. Pannkakorna vi åt där var det absolut godaste vi åt på hela veckan. 





Nyfiken på maten? Ok, då kommer ett bildregn här. Jisses vad jag längtar tillbaka... Annat än min vardagsfrukost hemma, med Falurågknäcke och kaffe... 





Första dagen var vi rookies och visste inte riktigt hur mycket mat vi skulle få. Så vi beställde varsin Sweet Breakfast och med tanke på namnet så beställde vi även in varsin toasted panini. 





Ehh... Vi orkade inte äta upp allt och vi orkade inte äta någon lunch heller. Men såååå himla gott!






Dag två var vi lite mer försiktiga och beställde återigen varsin Sweet Breakfast, men istället för paninni valde vi att dela på en portion äggröra med lax. Smarrigt så pass. 






Himla käckt att få äggröran serverad i ett liten stekpanna.






Dag tre var vi lite äventyrliga och valde bort Sweet breakfast och valde istället laxvarianten. Och tog äggröra med färska örter. Gott, men inte lika mättande som de andra frukostvarianterna vi valde. Fast fullt tillräckligt. Vi t o m delade laxtallriken. Fast det kan tänkas att anledningen var att jag sett ett kondis lite längre ner på samma gata där man kunde köpa mandelcroissanter... Så det blev en sån till frukostefterrätt. 


Fjärde och sista dagen valde vi som sagt ett annat café. Beställde in en frukosttallrik att dela och fick in det här:






Jisses, höll på att svimma när jag såg brödet, men vi åt upp allt... 






Och efter några omgångar skitgubbe beställde vi en frukostefterrätt att dela:






French pancakes med blåbärskompott och creme fraiche. Himmel på en tallrik. Jag dööööör så gott! Hit ska jag absolut gå fler gånger! Överst på listan vid mitt nästa besök i Berlin. Good Morning Monday. Lite kul att det faktiskt var en måndag vi var där... 


Hade tänkt skriva lite om annan mat vi åt när vi var i Berlin, men jag tror jag nöjer mig med detta. Frukost på lokal i Berlin. Mitt bästa Berlintips! Currywursten är överskattad, den kan ni skippa. 






💓



Inga kommentarer: