lördag 26 juni 2021

Att ha firat midsommar. Och födelsedag

 




Så här kan man bli väckt på midsommarafton om ens födelsedag råkar inträffa just på midsommarafton. För sjunde gången i mitt liv. Minns inte alla tidigare sex gånger min födelsedag råkat infalla på midsommarafton, men tackålov finns det ju facit att googla fram om man vill veta hur många gånger det varit midsommarafton den 25 juni och exakt vilka år. 


Efter år av traditionellt firande i Blekinge skärgård var det i år andra året på rad som vi inte firade just där. Faktiskt inte pga pandemitider, utan helt enkelt för att det var läge att hitta nya traditioner. De familjer vi firat tillsammans med sen de äldsta barnen var små kom redan hösten 2019, före corona, överens om att det nog var läge att hitta på nåt annat. Alla traditioner har sin tid. Med halvstora barn var det svårt att övertala dem att följa med och svårt att lämna dem hemma själv. 


Så i år var vi hemma själv. hela familjen, för andra året i rad. 









Som liten var det ingen hit att fylla år i midsommartid. Jag blev aldrig firad i skolan och de flesta kompisarna var upptagna med andra aktiviteter kring midsommar. Men min bästis fyllde år fyra dagar före mig, så vi delade upplevelsen och firade alltid varandra. 


Förresten, en fd kollega skickade grattishälsning igår och sa att hela Sverige firar mig. Haha, ja det är inte utan att det nästan känns så, när man fyller år på midsommarafton. 















Inga kommentarer: