måndag 13 januari 2020

Filmmusik att rekommendera




När vi ändå är inne på årets Golden Globe vinnare och nomineringar, så måste jag tipsa om en annan film. Nej förresten, kanske inte filmen, för den var väldigt speciell, men filmmusiken! Gillar ni skruvade filmer, och då menar jag väääääldigt skruvade filmer, så se för all del DOLEMITE IS MY NAME. Eddie Murphy spelar huvudrollen och ja, det gör han bra. På sitt sedvanliga Eddie Murphysätt. Det var länge sen man såg honom, förresten. 



Om du ser den, var beredd på att den beskrivs som en film som "är lika ful i munnen som den är charmig", citat Aftonbladet. "Ful i munnen och tidstypiskt politiskt inkorrekt". För att citera mig själv så skulle jag beskriva den som en film "där man som tittare konstant har ögonbrynen uppe i hårfästet" och tänker "what?? sa han verkligen det??" 



Men som sagt, musiken! Letade upp soundtracken på Spotify och den går numera varm här hemma. Så bra! Du hittar filmen på Netflix och musiken på Spotify och HÄR hittar du en trailer. 



Gissar att du blev nyfiken på handlingen nu, eller? Ok, jag googlar till dig, så här beskrivs den på Netflix:


"I 1970-talets LA får den kämpande komikern Rudy Ray Moore sitt stora genombrott med det fräcka alter egot Dolemite, för att sedan riskera allt i hopp om att göra film". 


Som sagt, en skruvad film, och allra mest skruvat är kanske att den bygger på en sann historia. HÄR kan du läsa mer om den. 


Men, lyssna för allt i världen på musiken!!



Inga kommentarer: