fredag 24 augusti 2018

Märkligt men tacknämligt



Tidigare i somras trodde jag att det skulle bli ett nyckelpige-år. Tackålov hade jag fel. Minns speciellt två tidigare somrar då det var några alldeles galna mängder nyckelpigor och det vill jag helst undvika igen. Det typ krasade under skorna när man gick och man öppnade man munnen fick man munnen full. Jo, på allvar! Det var vidrigt. 


Men, som sagt, nu blev det inte nån sån sommar. Och inte har vi sett så många mygg heller. Eller mördarsniglar. Underbart! Spindlar däremot, har vi haft en del. Och nu, sen några veckor sen går det inte att äta nåt utomhus utan att det kommer getingar.






Men jag har gjort en observation när det gäller getingar. Vet inte om det alltid är så här, och om ni också märkt det, men hos oss är det i alla fall så här. Att det sällan --- tackålov!! --- kommer mer än en geting i taget. Supermärkligt. Ja, jag erkänner, det händer att jag... hrm... råkar...slå ihjäl nån. Och då dröjer det sällan nån lång stund innan det kommer en ny geting. En! Alltid bara en i taget. 


Eller är det så att de återuppstår..?








Inga kommentarer: