lördag 11 augusti 2018

När jag nallade bär hos grannen och sprit av maken...






Häromdagen var jag inne hos grannen och länsade deras bärbuskar igen. Den här gången var det björnbär.


Jag hade varken ätit eller lagat nåt med björnbär tidigare, så jag fick googla recept.






Marmelad med björnbär och gin? Ja, varför inte? Maken blev inte jätteglad över att jag nallade på ginflaskan... Men han förlät mig när han smakade på det färdiga resultatet.






Jag halverade receptet jag hittade och det blev två lagom stora burkar.






Dagen efter knackade grannen på och undrade varför jag varit så blygsam när jag plockade bären. Alltså tog jag min lilla skål och gick in och fortsatte plocka. Och så googlade jag på nytt recept.


Det här med bär och marmelad och smaksättning... Gin visade sig vara lyckat. Och rom var lyckat när jag gjorde körsbärsmarmelad för något år sen. Alltså blev det en burk med romsmak också.


Det fångade jag visst inte på bild, men recepten kan jag bjuda på. Jag halverade bägge recepten.



(recept från ica.se)



1 kg björnbär
3 dl vatten
1 kg syltsocker
1 dl gin


Skölj och rensa bären. Lägg bären och vattnet i en gryta och sjud under lock i 10 minuter. Tillsätt sockret och koka i 2 minuter. Rör i ginen.

Ta grytan från värmen och skumma noga. Häll upp marmeladen på varma, väl rengjorda burkar. Förslut.


Förvara svalt.



(recept från sydsvenskan.se)


500 g björnbär
3 limefrukter, helst ekologiska
1 dl syltsocker
3,5 dl ljust muscovadosocker
4 msk ljus rom



Tvätta limefrukterna noga. Skär dem i tunna strimlor.


Lägg björnbär, socker och limestrimlor i en kastrull. Koka upp och låt puttra tills blandningen klarar ett marmeladprov; klicka ut en tesked på en kyld tallrik och dra med skedskaftet genom marmeladen. Om rännan efter skeden inte fylls ut är marmeladen färdig. Hur lång tid marmeladen behöver koka beror på hur stor kastrullen är och hur hur man kokar. 


Dra bort kastrullen från plattan och tillsätt romen. Rör om. Här fick jag lite panik när jag kände romdoften, så jag lät kastrullen stå kvar på plattan för att förhoppningsvis koka bort lite alkohol. Det gjorde att den färdiga marmeladen blev lite fastare, men den var lika god för det. 


Häll upp på väl rengjorda burkar. Fyll burken ända upp, sätt på locket.




Tur att bärsäsongen börjar gå mot sitt slut, för nu tror jag minsann att vårt förråd av marmelad är fullt. Vi som inte äter våldsamt mycket marmelad i vanliga fall... 



Inga kommentarer: