måndag 18 juni 2018

Den blomstertid nu kommit



Det är några dagar kvar tills min semester börjar, åtta arbetsdagar, för att vara exakt. Men barnen har redan gått på semester. För sommarlovet började förra veckan. 


Låt oss titta på de traditionella "posera i dörröppningen, på väg ut till sommarlovet"-bilderna. 







Men alltså, vem är de här stora människorna som står i min dörröppning, på väg ut i livet? Hur blev de så här stora? Så fort? Jag hinner inte med... En som slutade fyran och en som slutade nian. 



Och vilken skolavslutningsdag det blev. Han som slutade nian ville absolut inte ha med mamma på skolavslutningen. Men hon slutade fyran ville absolut ha med mamma. Och då ställer man så klart upp. Vid solsken var föräldrar och syskon välkomna att deltaga i skolavslutningen, men vid regn skulle vi inte få plats i lokalen. Inte om det skulle vara brandsäkert. Vad tror ni hände efter flera flera veckor av solsken och värme? Vi vaknade till hällregn. Men men, jag hade ju förvarnat jobb att jag skulle vara med på skolavslutningen så jag följde med. Och stod utanför aulan och väntade i en timme. I strålande solsken! Jo men visst, vi vaknade till hällregn, men fem minuter - verkligen fem minuter! - före skolavslutningsdags slutade det regna och solen kom fram. Och det var alldeles för sent att ändra planerna, så skolbarn och skolpersonal firade och sjöng inomhus, medan föräldrarna blev snuvade på avslutningen och stod utanför och väntade i en timme. 


Men men, fröknarna förstod vår besvikelse, så när barnen firat färdigt mötte vi upp i klassrummet och sjöng Den blomstertid. 



Och sen började sommarlovet!  
I strålande solsken, precis som det ska.



Och vet ni, både Loppan och jag smet in på sonens skolavslutning. Och vi var inte de enda släktingarna där. Det kryllade av föräldrar till sommarlovslängtande niondeklassare. Och vi fick vara med på en stämningsfull, glad, rörande och jättefin skolavslutning. Utomhus i strålande solsken.



Så glad att jag fick vara med och dela dagen med mina fina stora barn.




Inga kommentarer: