söndag 11 november 2012

Kulturell söndag

Farsdagssöndag började soft, helt i pappas tempo. Dvs med sovmorgon. Efter frukost och presentöppning blev det lite sent att ge sig iväg på någon längre utflykt. Så vi fick hitta ett utflyktsmål på nära håll.


7931 km från Seul, var det visst. Enligt skylten utanför muséet vi bestämde oss för.



Högt i tak och konst både på golv och väggar och tak.



Fråga mig inte varför ena byxbenet är uppvikt. Konstnärligt, kanske?


Skissernas museum är fullt av skisser och prototyper till konstverk, målningar och statyer som finns i verkligheten. Just den här prototypen kände vi igen.



Den var vi visst och klättrade på i somras.



Hrm... kommentar överflödig.


Som sagt.



Snygg korg.



Barnen fick med sig en knippa med bilder av konstverk som de skulle leta upp. Här har någon visst hittat rätt.




Plötsligt hittade vi denna frestande låda med kritor.


Och som tur stod det här på en datorskärm ovanför kritlådan. En utmaning vi så klart inte kunde motstå.



Far och son började.


Och sen kunde mor så klart inte hålla fingrarna borta. Jisses, ser ni hur lång unge herrn blivit? Eller ja visst ja, det är ju jag som krymper! Hur kunde jag glömma.



Tadaa!! Nä, vi gjorde inte alla tringlar, men väl en av dem.


Under tiden vi andra målade sprang Loppan vidare. Här har hon hittat intressanta statyer ute på gården. De leker visst kurragömma eller nåt, statyerna.




Massor av prototyper. Eller "skisser".



Men vänta, det här känner vi igen! Och vad är det för tokiga bilder där bakom, som hänger på väggen?



Jisses! Om vi skrattade åt statyn i Wanås park i somras, så skrattade vi ännu mer åt de här bilderna som låg bakom tillkomsten av statyn.


Vilken tur att vi tog sovmorgon och inte hann köra iväg på nån längre utflykt för det här var ju...



kanon! Eller rättare sagt pangbra. Förlåt, min låga humornivå. Men jag har tipsat om det förr och jag tipsar igen. Skissernas Museum.

Inga kommentarer: