onsdag 18 november 2020

Fem ingredienser på min tallrik

 




Minns ni jag skrev häromveckan om att jag sett Jamie Olivers matlagningsprogram på tv där han lagar mat med enbart fem ingredienser? Jag har satt upp hans kokbok på önskelistan eftersom det är svårt att googla fram recept. Men just det här på bilden ovan lyckades jag googla fram. Och igår testade jag det. 






Fem ingredienser. Varmrökt lax, pasta, sparris, creme fraiche och citron. Vilken hit! Hela familjen åt med god aptit. 



tagiatelle eller spagetti
350 g sparris
250 g varmrökt lax med skinnet borttaget
1 citron
1 dl lättcremefraiche



Gör så här:


1.

Använd en potatisskalare och skär sparrisen i strimlor. Spara topparna.


2.

Koka pastan i saltat vatten enligt anvisningarna på paketet. Spara en mugg pastavatten när pastan är klar.


3.

Under tiden pastan kokar, bryt laxen i grova bitar ner i en medelvarm stekpanna. Tillsätt sparrisknopparna. Rör emellanåt medan pastan kokar. 


4.

Finriv halva citronen över lax och sparrisknopparna och pressa över halva citronen. Lägg över den färdigkokta pastan, en dl pastavatten och en dl creme fraiche. Tillsätt sparrisstrimlorna och rör om. Salta och peppra. 



Servera tillsammans med citronklyftor. 



Inga kommentarer: